שיווק מזון למסעדות ולמוסדות: איך זה עובד ולמה כדאי לשים לב?
התחום של שיווק מזון למסעדות הוא תחום מורכב הכולל שלבים רבים בדרך מייצור המזון ועד שהוא מגיע למטבח המסעדות והמוסדות. זו שרשרת אספקה שכוללת בתוכה תהליכים כמו שינוע, אחסון, הפצה ועוד. בתהליך הזה מעורבים ספקי מזון, יצרני מזון, יבואני מזון וכמובן מסעדות, מוסדות, חנויות ועוד. מלבד ההתייחסות לצד הלוגיסטי הנוגע להובלה והעברה של מוצרים, התחום של שיווק מזון, במיוחד אוכל תימני, עוסק מאד ביחסים בין לקוחות לספקים. משווק מזון טוב ומקצועי צריך לתת מענה לכל לקוח, להיות זמין ואמין משום שאספקת מזון למסעדות ומוסדות היא חלק קריטי בהצלחה של בתי העסק. במאמר זה נפרט על השלבים השונים של שיווק מוצרי מזון למוסדות ומסעדות, למה כדאי לשים לב בתהליך, איך התהליך משפיע על התפקוד של המסעדה ועוד מידע שימושי וחשוב.
מה השלבים של שיווק מוצרי מזון למוסדות ומסעדות?
התהליך של שיווק מזון למסעדות ומוסדות כולל מספר שלבים שהם קריטיים לתהליך:
- התאמת הצרכים – כל משווק מזון צריך להכיר את הלקוחות הקיימים והפוטנציאליים שלו ולהבין את הצרכים הספציפיים להם. יש מסעדות שצריכות מוצרים מסוימים כל השנה ולכן צריכים אותם קפואים, יש כאלו שצריכות מוצרים אורגניים וכן הלאה.
- היכרות ומערכת יחסים – בכל מערכת יחסים חדשה בין משווק למזון למסעדות ולמוסדות כדי למשווק להכיר לעומק את המקום והתפריט שלו כדי לדעת לענות כל הצרכים, לבקר במקום כדי להבין את אפשרויות האחסון וכן הלאה.
- הזמנות ותהליך האספקה – חברות שיווק שונות עובדות מערכות שונות להזמנות, כיום בדרך כלל באופן מקוון. שם הלקוח יכול לבצע הזמנות ולשנות אותן ולהגדיר זמני אספקה באופן יעיל ונוח.
- בדיקות איכות – כדי להבטיח שהמוצרים שמסופקים הם איכותיים וטובים חשוב לעשות בקרת איכות למזון שנשלח וגם לוודא את תנאי האחסון והקירור.
- שירות לקוחות – הקשר בין הלקוח למשווק הוא קשר רציף באמצעות שירות הלקוחות שצריך לתת מענה לעבודה שוטפת תקינה וגם למקרים חריגים.
למה כדאי לשים לב כשמדובר על שיווק מוצרי מזון למוסדות?
התחום של שיווק מזון למוסדות כמו בתי אבות, מוסדות ציבוריים, בתי חולים וכן הלאה הוא מעט שונה מתחום המסעדנות וצריך לב לכמה היבטים:
- בטיחות המזון – מוסדות גדולים נדרשים בדרך כלל לעמוד בתקנים מחמירים יותר מבחינת בריאות ובטיחות. המוצרים צריכים להיות מאושרים על ידי משרד הבריאות ולעמוד בדרישות החוק.
- כמויות גדולות – בדרך כלל כאשר מדובר על מוסדות כמויות המזון הנדרשות הן גדולות יותר. חשוב לוודא שמשווק המזון יודע לעמוד בדרישה ולהבטיח אספקה רציפה.
- התאמה אישית – במוסדות פעמים רבים דורשים מוצרים ספציפיים כמו מוצרים דיאטטים, כשרים, אלרגנים וכן הלאה, לכן חשוב שספק המזון ידע לעשות את ההתאמות הנדרשות.
- עלויות – כמובן שנושא העלויות מאד משמעותי כאשר מדובר על כמויות גדולות, כל שקל יכול לשנות אם מדברים על מאות ואלפי ממוצרים.
- שירות – כאשר צריך לספק מזון בכמויות גדולות חשוב במיוחד לתת מענה זמין מטעם משווק המזון ולהציע פתרונות במקרה הצורך.
איך שיווק מזון למסעדות משפיע על התפקוד של המסעדה?
הנושא שיווק מזון משפיע מאד על התפקוד של מסעדות, הנה כמה דוגמאות לכך:
אספקה שוטפת – כדי שמסעדה תוכל לספק את המנות בתפריט היא צריכה לקבל בשוטף אספקה של כל המוצרים הנדרשים להכנת המנות. במידה והמוצרים לא מגיעים למטבח המטבח צריך לעשות שינויים משמעותיים בתפריט מה שיכול לפגוע בהכנסות, בשביעות הרצון של הלקוחות ועוד.
גיוון ויצירתיות – ספק מזון שהוא גם אמין וגם מציע מגוון גדול של חומרי גלם מגוונים יכול לאפשר לצוות המסעדה לייצר מנות יצירתיות ומיוחדות ממרכיבים פחות סטנדרטים ורגילים.
ניהול עלויות – ישנם מקרים שבהם ספקי מזון מאפשר למסעדות לשנות את ההזמנות באופן גמיש מתקופה לתקופה כדי לנהל טוב יותר את עלויות התפעול של המסעדה בהתאם לזמן ולצורך. כמו כן הגמישות מאפשר לשנות מנות שמבוססות על מרכיבים עונתיים כמו לדוגמה אבוקדו.
שמירה על סטנדרט גבוה – אם מסעדה מוצאת ספק מזון אמין, מקצועי ואיכותי היא מבטיחה לעצמה מטבח מלא בחומרי גלם טריים וטובים המשפיעים ישירות על התוצאה הסופית – המנות המוגשות במסעדה.